Home » , » Friendship Just A Fake?

Friendship Just A Fake?


Assalamualaikum..rasa tergerak hati nak mencoret sedikit keluhan yang terbuku di hati...entah sampai bila perasaan terbuang akan terus bermaharajalela dalam diri...mungkin pada kawan aku hanya insan kecil yang bermuka-muka...suka menyendiri walhal aku sorang penceria keadaan...suka melawan walhal aku sentiasa saja menuruti kemahuan dari permintaan kawan...persoalannya, adakah kawan masih menganggap aku sebagai kawan? cerminan buat diriku sendiri...aku tidak mahu terlalu mempersoalkan asbab persoalan itu hanya memakan diri kerana pada akhirnya pasti aku akan dipersalahkan...tidak kiralah betapa hebat aku cuba menjadi yang terbaik, diri tetap dilayan seperti pesalah yang terus menerus dihukum...sebagai hamba Ilahi, hanya doa mampu kuluahkan bersulamkan air mata dalam nada yang gulam...baruku sedar erti dugaan yang terlalu berat untuk kupikul dan keadaan yang semakin mengcengkam sanubari aku sebagai khalifah di muka bumi...

Hati dan jiwa terasa meronta mengharapkan ada sekelumit belas kasihan dari manusia yang berperasaan..menyambut tangan yang semakin tua dan lemah dalam mengharungi liku-liku kehidupan...kuredhakan saja dugaan ini datang dan pergi kepadaku kerana aku pasti, satu hari nanti aku akan temui persahabatan yang tulus ikhlas dari hati...

"Allah tidak menguji manusia melainkan sepadan dengan keupayaan mereka menghadapinya"

Bila kuhayati bait ayat ini, aku tersentap dan berfikir semula...kenapa aku terlalu mempertikaikan ujian yang kecil ini...sungguh manusia memang hamba yang lemah...terlalu cepat benar kukeluhkan segala ujian yang diberi...terlalu goyahnya aku dalam mengharungi rencah permasalahan dunia...terlalu ceteknya pemikiran aku dalam melontarkan konklusi hidup yang terlalu payah ditanggung sendiri...

Sudah masanya aku membuka lembaran baru...aku tidak mahu selamanya aku hanyut dalam dunia yang hanya mencari dimana salah dan silap...sudah tiba masanya aku bermuhasabah diri...andai diri tiada lagi ditempatkan dalam hatimu kawan, izinkan aku bebas dengan caraku sendiri dan mencari kebahagiaan di luar sana...doa-doaku sentiasa mengiringi kamu semua kawanku...doakan aku kuat dan terus bersemangat

2 comments:

anak ayah said...

be strong caer...
apa yang caer rasa, me pown pernah rasa..dan itu rasa sekarang. be +ve. semampunya :)

caer sasuke said...

eyqa amin : cube bersabar..masih tiada solusi..biarkan..caer redha

 
copyright reserved by caersasuke