Home » , » Warkah Terakhir Dari Seorang Ayah

Warkah Terakhir Dari Seorang Ayah






Termangu sendirian sambil menatap warkah terakhir buatku....warkah yang sudah berusang tapi penuh makna dan erti buatku...mana mungkin untuk diganti kerana ianya satu2 nukilan terakhir ayah buatku...mengimbau kembali kenangan bersama insan tersayang dan orang yang paling hampir denganku...satu persatu kenangan meresap ke dalam fikiran....setiap bait ayat kuhayati agar aku dapat merasakan getaran kasih yang dihamparkan ayah dalam nukilannya...

Tatkala ku sentuh dan ku baca, aku dapat merasakan kehadirannya dalam setiap hela nafasku...titisan air mata sudah menjadi peneman setia jika bibir sudah tidak lagi mampu berbicara....warkah yang sarat dengan pesanan dan lantunan bahasa yang sangat meruntun jiwa...

Hari ini genap 8 tahun ayah meninggalkan aku...bukan tidak meredhai pemergiannya akan tetapi hati kecil berbisik mengatakan rindu...dan sampai bila2 titisan air mata rindu akan terus mengalir...asbab kasihnya aku pada ayah terlalu mendalam...terkadang hati kecil meronta memanggil...mengharapkan ada sinar untuk aku meneguhkan kembali semangat yang kian luntur dibawa pergi...pemergian ayah merupakan satu kenangan yang sangat memedihkan...meninggalkan parut luka yang sukar untuk diubati...

Jika hari ini aku berdiri gah pastinya engkaulah pencetus kejayaanku...tapi jika hari ini aku tewas adakah aku sudah menghampakanmu wahai ayah? acap kali aku tertewas dengan mainan perasaan yang entah bila akan kembali reda...

Bertanyalah pada diri, siapakah lelaki terbaik yang pernah hidup dalam hati kalian? siapa yang mampu membelamu sebaiknya? Siapa yang mencari nafkah untuk membesarkanmu? walau apa pun gelarannya, ayah adalah insan utusan yang paling istimewa buat sesiapa sahaja bergelar anak...walau apa pun pangkatnya, ayah selalu bertakhta di hatiku...walaupun ayah hanya insan biasa tetapi bagiku engkaulah hero buatku sepanjang masa....walau pun dirimu gugur sebelum aku sempat menabur bakti, aku tetap bersyukur kerana aku pernah berada dekat disampingmu dan pernah memiliki seorang insan hebat yang bergelar AYAH !

Sayangilah mereka selagi nadi mereka masih berdenyut...belailah dan pimpinlah mereka selagi mereka masih mampu berdiri dan membalas senyumanmu...hamparkan kasih dan sayangmu selagi mana kamu mampu membahagiakan mereka...lontarkan rasa cintamu selagi mereka masih boleh mendengar dan sebelum mata tertutup rapat buat selamanya....

Al-Fatihah buat ayah
-caer-

83 comments:

ieyza afieyna said...

sedih bace..

alfatihah..
semoga roh nye dicucuri rahmat..amin

mohd sasuke said...

ieyza afieyna : ameen...syukran ieyza..bingkisan rase rindu pd arwah ayah..

far_east said...

al fatihah buat arwah ayah CAER..

banyak2kan berdoa semoga arwah ditempatkan di kalangan orang yg beriman.

mohd sasuke said...

kak far east : insyaAllah..ameen..trima kasih kak..mengharapkan abah sentiasa dalam lindungaNya

pelangi hafyza said...

caer...
al-fatihah..
jangan sedeh2 ye caer...
sentiasa doakan ayah caer dlm stiap kali solat ye..=)

Aien Not Alien said...

al fatihah buat ayah caer


sejujurnya saya rasa awak beruntung ada kenangan indah untuk dikenang... ^_^"


merindu pada yang telah tiada, doakan kesejahteraan arwah dan semoga dicucuri rahmat...

far_east said...

mudah2an..yg penting abah CAER sentiasa menanti doa dari anak2nya esp dari anak lelakinya ini.

mohd sasuke said...

aien : insyaAllah..beruntungnya seseorg manusia bila dikurniakan insan berpekerti mulia spt abah..x pernah sunyi tanpa kasih dan syg =')

mohd sasuke said...

kak far east : insyaAllah..mendoakan hati agar terus kuat dan bersbar dengan segalanya

MaiRa QuEeN said...

moga tempatnya di kalangan orang beriman...

Wen said...

rindu kat papa baca entry ni... miss u paaa

mohd sasuke said...

maira queen : ameen..mudah mudahan hendaknya..

mohd sasuke said...

wen : bagus bila mengingati kerana itulah tanda ayah telah berjaye mendidik anda sebaiknya..

Farah Musa said...

Al-Fatihah :')

mohd sasuke said...

farah musa : syukran farah..

Miss Bear said...

miss my dad :(

cik kiwi's said...

abah..:'(

mohd sasuke said...

miss bear : caer pon same..tersgt rindukan arwah abah..

mohd sasuke said...

cik kiwi's : luahkan kasih dan cinta sebelum mereka pergi buat selama-lamanye...=')

Syafiq Ahadin said...

woooo~~
syukur ayah saya masih hidup! tak leh bayang kalau dah.....errr....taknak cakap....
syukurlah caer anak yang bertanggungjawab.

mohd sasuke said...

syafiq ahadin : spatutnye rase syukur tu hadir tika Allah masih memberikan kite mase ntuk menyayangi dan disayangi..=')

far_east said...

amin...akak percaya CAER seorang yg kuat dan tabah.

mohd sasuke said...

kak far east : insyaAllah kak..kdang2 rapuh jugak..tp cube ntuk bertahan..

far_east said...

rapuh tue perkara biasa bagi sorang manusia seperti kita yg tak sempurna. tapi selagi CAER percaya ada hikmah yang telah Allah tetapkan buat CAER sekeluarga, insyaAllah hati CAER akan kembali kuat untuk bertahan.

Allah beri dugaan kerna DIA tahu CAER mampu menanggungnya. Allah jugak beri ujian pada CAER sebab DIA sedar CAER seorang yang sabar dan tabah.

mohd sasuke said...

kak far east : caer percaye itu sume..caer anggap ni takdir yg maha mengetahui segala aturanNya..terkadang hati caer berbisik dan hanyut dalam kenangan lalu..insyaAllah caer akan igt pesanan akak..terima kasih kak

far_east said...

sama2 CAER...even antara kita tak der pertalian DNA tapi kalau perlukan apa2 just bagitau akak..insyaAllah selagi terdaya akak akan cuba membantu..

mohd sasuke said...

kak far east : syukran..untuk sumenya akak =')

cik gayah said...

sedih beb....rindu nye kat Arwah Abah aku...hurmmmm walau da setahun die tinggal kan aku tapi rase macam baru semalam aku makan ngan die...macam baru semalam die anto aku g skolah...macam baru semalam die kejut aku bngun solat suboh...ALLAHUAKHBAR rindunye aku kat ABAH...AL FATIHAH utk ayah ko n abah aku beb...:'(

NAZRUL AZAT said...

beb, jom kite lepak2, share suka duka :-(

DianaAzis said...

al fatihah buat ayah caer

aduh, tiba2 rindu pada ayah di kampung :(

mohd sasuke said...

cik gayah : syukran...perasaan rindu selalu hadir dlam diri caer..hanya air mata je yg mampu dibuat peneman..=')

mohd sasuke said...

nazrul azat : insyaAllah boleh je..=)

mohd sasuke said...

diana azis : syukran diana...ziarahlah mereka selagi mereka masih menunggu kepulanganmu =')

DianaAzis said...

mohd sasuke : tu la, baru minggu lepas je balik, tapi dah rindu kat diorg..

mmg betul, hargai mereka sementara masih ada :)

mohd sasuke said...

diana azis : perasaan syg akan sentiasa mekar jika ianya sentiasa disemai...hargai masa hidup mereka..itu paling penting =)

Princess Fiona Bini Shrek said...

tumpang nyelit sat...awak!
pinjam link jap ea..=)

mohd sasuke said...

princess fiona : bleh..pinjam la.=)

Princess Fiona Bini Shrek said...

mekaseh dari bini shrek! =)

mohd sasuke said...

princess fiona : same2

niesa said...

al fatihah...jangan sedih2 ye...salau sedakahkan fatihah tuk nya dan berdoa kerana doa ank yg soleh sangat2 diperlukan oleh nya

ermm rindu kat abah tetiba

mohd sasuke said...

niesa : syukran niesa...insyaAllah pesanan tu akan caer igt..caer pon rindukan abah

Asnie said...

sedihnye asnie bace entry nie..semoge kamu kuat hadapi semua nie ea..al-fatihah buat arwah..

mohd sasuke said...

asnie : ungkapan kata x terluah..jd caer menaip je..syukran asnie sbab doakan arwah abah caer

✿ Cik Nisa ✿ said...

al-fatihah . tabah n kuat semngat yer caer :'[

mohd sasuke said...

cik nisa : syukran cik nisa..caer akan terus bersmgt demi mak =)

✿ Cik Nisa ✿ said...

afwan . alhamdulillah teruskan :)

mohd sasuke said...

cik nisa : caer just boleh senyum je..=')

SeseDaP RaSa said...

hatie saya tiba2 saya jadi sdih nie..

mohd sasuke said...

sesedap rasa : spatutnye itulah perasaan yg patut wujud..baik kite bersedih memohon ampun sblum mereka tiada =')

Izyan Yan Cinnamon said...

wahhh nk nangis...lagu pulak perhhh mmg membuat haty sedih bila dengar...T_T

mohd sasuke said...

izyan yan cinnamon : jujurnye caer menangis wktu menaip entri ni..rase rindu terlalu menebal..payah nk diluah dgn kate2..=')

Cik tikah said...

al-fatihah. sayangi mereka yang masih ada. nice true story :) reminder for me. tq!

mohd sasuke said...

cik tikah : syukran cik tikah...dlam dunia ni kite mmg slalu kena diperigtkan...selalu la berpesan2 supaya kite sentiasa beringat sebelum harinye tibe

NAZRUL AZAT said...

mane entry baru ???

mohd sasuke said...

nazrul azat : bakal menyusul..coretan ni x kan penah abis..

bella luna said...

al-fatihah untuk ayahmu,. mungkin ayahmu adalah insan terbaik yang pernah wujud dalam hidupmu,namun tidak aku;'(

mohd sasuke said...

bella luna : syukran bella..nape bella ckap camtu..seburuk seorg ayah pasti ade kebaikannye..caer percaye tu..

sha my heart said...

lelaki plg berbudi dan berjasa kepadaku

mohd sasuke said...

sha my heart : betul tu sya..bertanye pd diri..hanya kite sndri tahu jwpannye =)

miramasdar said...

sedehnye

mohd sasuke said...

miramasdar : muhasabah diri

admin said...

al-fatihah buat ayah awak

tersentuh bca entry awak...huhu..:'(

mohd sasuke said...

admin : syukran admin..dalam manusia bergembira ketika tu la ade manusia berduka..=')

Nunaayat said...

rindu ayah sy jgk yg dh lapan thun kembali pd yg Esa..:(

mohd sasuke said...

nunaayat : hanya org yg merasai tahu akan kesakitannya..caer doakan arwah ayah nun juga sentiasa dlam peliharaanNya..ameen

♛RaRa♛ said...

buat caer,semoga awak sentiasa tabah dan kuat yea...

jom kita ramai-ramai al-fatihah wat bapa caer,semoga arwah ditempahkan tempat orang-orang yang beriman..amin.......al-fatihah.

mohd sasuke said...

rara : sebak caer seketika...syukran rara dan sume..moga2 kiriman ummul kitab ni mampu memberi sinar buat arwah abah di sana =')

salman said...

salam persahabatan,sukses milik semua orang,, semoga tetap sukses menjadi apa yang di impikan dan dapat membahagiakan orang yang di cintai...

Mia Meymi said...

memang sedih mia bca..:(
al-fatihah..

mohd sasuke said...

salman : insyaAllah..ameen..sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk orang2 sekeliling

mohd sasuke said...

mia meymi : syukran mia sbab luangkan mase..paling pnting syukran sbab sedekahkan al fatihah buat arwah abah caer

cik kaki ketawe said...

bila bace enry nie..sy t'kenang ayah sy yg slalu sakit..sy tkut k'hilangan die..but xde bnda yg kekal dlm dunia..sy dah b'sedia..smga roh ayah awk b'ada dlm kalangan mereka yg b'iman...=)doa s'org anak yg plg pnting...

mohd sasuke said...

cik kaki : kenangkan jase ayah slalu k..mmg dlm dunia x de bnda yg kekal..silapnye kite sbab x dahulukan cinta kpda Allah dan nabi sblum mencintai sesama manusia..syukran dan ameen..

Wan Nurul Zur Ain Bt Wan Din said...

nangis :'(

mohd sasuke said...

wan nurul : menangis la semasa hidupmu..jgn ditangisi semasa ketiadaannya..=')

Syieda_Joy™ said...

Al-Fatihah..smoga rohnya dicucuri rahmat.amin..

mohd sasuke said...

syidea joy : syukran syieda...ameen..moga2 hendaknya =')

ch000tz axoera said...

al-fatihah....

mohd sasuke said...

chootz axoera : syukran..=')

caer sasuke said...

@pelangi hafyza baiklah kak..thanks ye =,)

NikAdnan said...

Kelukaan..kesedihan...kehilangan..seorang ayah mmg pedih sgt...caer hilang kasih dia sebelum caer sempat merasai segalanya...tambahan belum bersedia utk kehilangsnnya..tapi percayalah Allah telah mengatur segalanya...terbaik utk caer...kita tidak tahu perancangannya....
Yang pasti dia ttp bangga dari jauh..dan ingat hubungan masih terjalin...kekal sampai bila2 ..amin.

NikAdnan said...

Kelukaan..kesedihan...kehilangan..seorang ayah mmg pedih sgt...caer hilang kasih dia sebelum caer sempat merasai segalanya...tambahan belum bersedia utk kehilangsnnya..tapi percayalah Allah telah mengatur segalanya...terbaik utk caer...kita tidak tahu perancangannya....
Yang pasti dia ttp bangga dari jauh..dan ingat hubungan masih terjalin...kekal sampai bila2 ..amin.

Abdsalam Ahmad said...

Allahu..rindu dikau tiada noktah.. Abe doakan ayah caer di kalangan org beriman..amin

 
copyright reserved by caersasuke