Home » , , , » Gadget : Kehendak Menentang Keperluan

Gadget : Kehendak Menentang Keperluan

sumber : www.google.com
Assalamualaikum..zaman moden menjelang ke arah transformasi dari segi pemikiran pastinya akan timbulnya cabang untuk berubah ke arah yang lebih berteknologi..baik dari segi kegunaan harian, keperluan mahupun kehendak..selepas ditimbal balik ramai dalam kalangan komuniti sekarang lebih taksub untuk menuruti kehendak melebihi keperluan..bezanya corak pemikiran dulu dan sekarang, industri gadget extremely untuk produce produk yang lebih bermutu..dan pastinya harganya lebih hebat daripada biasa..kalau guna rebate sekali pun 4 digit angka pun masih belum mampu menggugat harga yang ditetapkan..rasa-rasanya pernah atau tidak korang berfikir kenapa wujudnya senario macam ni? jawapan paling ringkasnya ialah kehendak user melebihi keperluan..

sumber : www.google.com
Just imagine, gadget yang berharga ribuan ringgit jika disalurkan ke dalam bank atau tabung kecil, pastinya ia lebih bermanfaat asbab kita tidak mampu untuk membaca masa hadapan..dan paling aku kagum sekali penggunaan handphone yang terlalu ekstrem menyebabkan manusia kelihatan janggal (refer gambar kanan)..kalau dahulunya orang beriya-iya mahukan handphone yang lebih kecil..alasannya untuk memudahkan user nak bawa ke hulu serta ke hilir..tetapi mungkin sudah menjadi trend terkini, berhandphone besar dan dirangkul sebaiknya pada tangan..alasannya? sekadar untuk menunjuk barangkali..fikirkan positif, mungkin saiz poket haruslah diperbesarkan..hehe

Apa-apa pun berfikirlah dengan bijak..kemodenan tidak menuntut kemewahan tetapi menuntut kepada peradaban corak hidup dan cara berfikir..bezanya kita harus bijak memilih yang mana keperluan dan yang mana kehendak..cari duit bukannya mudah dan boleh dapat rm1000 dalam sehari dua tetapi menghabiskan duit rm1000 dalam sehari dua adalah possible..cuba fikirkan dan selami jiwa ibu dan ayah yang membelikan korang gadget berharga ribuan ringgit ni =)

P/s : aku pernah membeli tab pada harga rm1500 dan a bit surprised harga drop mendadak..it worth for rm200 something..so better use your mind and do not obses to follow up the technology..because it won't stop as getting much more request..

4 comments:

sabunbasuh said...

paling x boleh blah,,, beli handphone secara ansurans.. sanggup bergelumang dngan riba yg tinggi semata2 nak dpt handphone yg trend terbaru.. haha.. biar papa asal bergaya la sngat.. WTF..

tengok kemampuan diri,, kalau x mampu,, x pyah beli,,, kumpul duit,, kalau mampu,, go on...

caer sasuke said...

@sabun basuh yup sangat setuju..ada point untuk dibidas..pelik gak tapi tu la realiti..macam2

Unknown said...

sama la bang saya beli blackberry, tapi biler nak jual kat kedai, semua xmaw...sebab pasaran xdak..hurmm

caer sasuke said...

@aiqbotet haha..apa pun thanks kat ang sebab jualkan bb aku na..hehe =p

 
copyright reserved by caersasuke